Classroom life and the importance of context in physical education : from ecological approaches to situationist theries

  • Vors Olivier
  • Kirk David

  • Context
  • Physical education
  • Qualitative research
  • Situationist
  • Classroom
  • Ecological approaches

DOUV

The complex character of classroom motion can be captured by its immediacy, multidimensionality, unpredictability, history and simultaneity (Doyle, 1980). Classroom life is complex. In educational research, this complexity cannot be captured without close attention to the context in which life in classrooms takes place. This theoretical article shows different ways to analyse this complexity through various ecological approaches, qualitative research frameworks, and situationist theories from the latest international developments. The starting point for these researches is the relationship individual / context, where theory emerges from contextualized practice and practices are informed by theory in a back and forth process of self-construction and constitution. Those studies could provide a basis for a new theory of practice. Résumé: La complexité dynamique de la classe peut être saisie dans son immédiateté, sa multidimensionalité, son imprévisibilité, son histoire et sa simultanéité (Doyle, 1980). La vie de la classe est complexe. Dans les recherches en éducation, cette complexité ne peut pas être appréhendée sans prêter une forte attention au contexte dans lequel la vie de la classe se déroule. Cet article théorique montre différentes façons d'analyser cette complexité au travers diverses approches écologiques, recherches qualitatives, et théories situationnistes, en s'appuyant sur les dernières avancées internationales. Le point de départ de ces recherches est la relation étroite individu / contexte. La théorie se construit dans des allers-retours avec la pratique contextualisée. Ces études pourraient constituer les bases d'une nouvelle théorie de la pratique.